top banner Nl

lang

Interview met Jasper Aerents

Jasper Aerents is nog maar 22 en heeft al het Belgisch record in handen op drie estafettenummers in klein bad: de 4 x 50 m vrije slag, de 4 x 100 m vrije slag en de 4 x 50 m wisselslag. Hoog tijd voor een babbel met deze zeer gedreven en gepassioneerde topzwemmer.

Hoe is zwemmen zo een belangrijke plaats gaan innemen in je leven?

Het is geleidelijk aan gegroeid. Mijn ouders hebben me leren zwemmen toen ik nog heel jong was. Mijn zus, die twee jaar ouder is, sloot zich aan bij een zwemschool en ik ben gewoon in haar voetsporen getreden. Ik heb altijd al van water gehouden. Ik ben als klein kind zelfs een keer rechtstreeks in het diepe gesprongen. De redder heeft me toen uit het water moeten halen. Het feit dat mijn moeder niet panikeerde heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat ik nooit schrik heb ontwikkeld voor water of voor zwemmen. Daarnaast deed ik ook veel andere sporten: basket, turnen, judo, … Ik ben echter astmatisch dus dat is niet altijd even makkelijk bij indoor sporten. Tijdens het zwemmen had ik daar geen last van. Na de zwemschool ben ik dan ook doorgegroeid naar competitiegroepen.

Welke tip(s) heb jij voor een beginnende competitiezwemmer?

Ik denk dat belangrijk is dat je weet waar je aan begint en dat je zeker bent van je stuk. Wat ook belangrijk is, is dat een kind zelf de keuze maakt om die richting uit te gaan en niet gepusht wordt door zijn/haar omgeving. Als je er geen plezier in vindt om te zwemmen, ga je het zeker niet volhouden.

Hoe bereid jij je voor op een wedstrijd?

Als sprinter zijn mijn afstanden zeer explosief. Dat gegeven is belangrijk in de laatste weken naar een wedstrijd toe en daar werk ik dan ook vooral aan om terug op wedstrijdsnelheid te komen. Ik heb elke week een tiental zwemtrainingen, twee tot drie krachttrainingen en twee stabilisatietrainingen. Doorgaans zwem ik van 7 tot 9 uur, gevolgd door een krachttraining of een stabilisatietraining. Rond de middag probeer ik wat te rusten en om half vijf train ik terug tot half zeven.

Hoe combineer je de vele trainingen met je studies?

Ik ga nu naar mijn derde bachelorjaar autotechnologie maar in tegenstelling tot gewone studenten wordt mijn studie heel ruim opgesplitst. Dit jaar was eigenlijk mijn vijfde jaar aan de hogeschool omwille van het feit dat mijn studiejaren over verschillende seizoenen worden opgesplitst. Ik ga ervan uit dat mijn studies pas over twee jaar zullen zijn afgerond. Voor mij maakt dat niet zoveel uit. Zwemmen is absoluut prioriteit. Ik ben ook aangesteld als topsportstudent bij Bloso, waardoor ik een financiële ondersteuning geniet.

 

Kan je iets verdienen met de wedstrijden die je zwemt?

Het is quasi onmogelijk om van mijn sport te leven. Naar wedstrijden toe zijn er weinig premies te verdienen. Het is in de eerste plaats een passie. Je begint niet aan een topsport om je centen te verdienen. Ik ben blij dat ik word ondersteund door een initiatief zoals dat van Bloso maar ik verwacht niet dat ik in de toekomst grote bedragen ga verdienen. Daar is het mij ook niet om te doen.

Heb je niet het gevoel dat je iets mist ten opzichte van je leeftijdsgenoten?

Het klopt dat ik in vergelijking met de meeste twintigers niet zoveel vrije tijd heb omdat ik naast het zwemmen ook nog aan het studeren ben. Ik heb echter niet het gevoel dat ik iets mis. Het is net door mijn topsport dat ik al ontzettend veel dingen heb kunnen meemaken waar veel van mijn leeftijdsgenoten alleen maar van kunnen dromen. Aan de andere kant kan ik perfect begrijpen dat veel jonge mensen het moeilijk hebben met een leven zoals het mijne en liever een andere keuze maken.

Wat is je mooiste herinnering tot nu toe?

Drie jaar geleden heb ik de finale gezwommen in de estafetteploeg op de Olympische Spelen. Heel het plaatje klopte voor mij die dag en dat gaf een fantastisch gevoel dat ik nooit meer zal vergeten.

Let jij op je voeding?

Dat probeer ik zoveel mogelijk. Als je twintig uur per week zwemt en zoveel krachttrainingen doet, is het vooral belangrijk om voldoende te eten: veel koolhydraten, groente en fruit. Ik neem geen voedingssupplementen maar probeer alles uit mijn voeding te halen. Ik gebruik wel specifieke sportdranken, repen en hersteldranken, waarvoor ik word gesponsord door High5, een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd. Omdat ik van nature snel gewicht verlies, is het belangrijk dat ik voldoende eet. Ik mag ook af en toe eens snoepen. Momenteel heb ik rond de 7-8% vetpercentage en dat is voor mij een goede maatstaf.

Heb jij idolen in de zwemwereld?

Eigenlijk niet. Ik zit momenteel tegen de Europese top aan en hoop nog een paar stappen te kunnen doen op wereldniveau. Ik heb niet echt mensen naar wie ik opkijk omdat ik zeer dicht bij de top sta en daar een heel realistische kijk op heb. Ik heb heel veel respect voor de echte topatleten maar mijn doel is om daar ook te geraken. Je zou dus kennen zeggen dat ik hen eerder als concurrenten zie dan als idolen (lacht).

Moest je geen topsporter zijn, wat zou je dan doen?

Dan zou ik waarschijnlijk elke dag onder een auto liggen sleutelen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me weinig bezig houd met de toekomst. Ik weet niet hoe lang ik zal blijven zwemmen en ik sluit niks uit. De kans is bestaande dat ik ooit trainer word maar ik kan nu nog niet zeggen of dat in mij zit. Ik ga binnenkort ook stages doen binnen mijn studierichting en misschien valt dat ook wel goed mee. Ik zie wel waar het leven mij brengt. Het liefst van al wil ik zo lang mogelijk doorgaan als zwemmer.

Wat drijft jou?

Ik vind van mezelf dat ik een winnaar ben, in alles wat ik doe. Dat is een drive die me al heel mijn carrière vooruit duwt. Ik heb ook heel veel wilskracht en ik kan tegen een stootje. Dat heb ik van mijn vader en dat komt in deze sport heel erg van pas. En natuurlijk vind ik zwemmen ook gewoon een fantastische sport (lacht).

banner NL

Koop online

Interessante links

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Facebook