top banner Nl

lang

Veilig zwemmen: jong geleerd is oud gedaan

Verdrinking is de tweede grootste doodsoorzaak bij kinderen onder de veertien jaar. Het gebeurt dan ook razendsnel. Een mens hoeft minder dan twee minuten onder water te zijn om aan verdrinking te sterven. Dat is een zeer beperkte tijdspanne om iemand te redden. Neem dus zeker de volgende feiten in acht als je met het gezin uit zwemmen gaat. 

– Heel veel ongevallen gebeuren wanneer kinderen in een zwembad of in een vijver vallen. Extra oppassen wanneer je kinderen dichtbij water spelen is dus zeker niet overdreven. Het is een goed idee om je kind zelf bewust te maken van de gevaren. Neem het voor het in het zwembad gaat eens mee om de dieptemarkeringen aan te tonen (tot zover mag je gaan), wijs op de gevaren van het diepe water maar ook op het van de kant afspringen, de gladde vloeren en de harde randen van een zwembad.

– Test altijd de temperatuur van het water vooraleer jij (of je kind) erin gaat. Te koude temperaturen kunnen het menselijk lichaam in shock brengen. Vaak gaat dat zelfs zo snel dat je niet eens alarm kunt slaan. Ga langzaam in het water om je lichaam te laten wennen aan de temperatuur. Voel je dat al je spieren verkrampen, dan is het water (nog) te koud en blijf je er beter uit.

– Kinderen laat je best niet zonder toezicht in de buurt van een zwembad. Het is zelfs aangeraden om een buddysysteem te hebben, waarbij elk kind op een ander kind past tijdens het zwemmen. Twee paar ogen zien meer dan een.

– Als een kind (nog) niet afdoende kan zwemmen, zorg dan voor voldoende bescherming zoals een opblaasbaar vest of zwembandjes.

– Het is goed om een kind bewust te maken van het feit dat hij uit het water moet blijven als hij moe is.

– Bij zwemvijvers, meren of rivieren en natuurlijk ook de zee is het extra oppassen geblazen. Er zijn geen dieptemarkeringen en de bodem is niet altijd zichtbaar. Zorg dat je kinderen niet te ver afdwalen van de kant en blijf altijd in de buurt. In natuurlijke waters kunnen sterke verborgen stromingen zitten. Informeer je op voorhand en test desnoods het water vooraleer je je kind erin laat spelen.

– Het is een goed idee om zwemschoenen aan te trekken wanneer je je kinderen in de natuur laat zwemmen. De bodem kan scherpe rotsen, stenen of door vervuiling bijvoorbeeld gebroken glas etc. bevatten.

– Zorg voor voldoende zonnebescherming. Water biedt geen bescherming tegen zonnebrand. Integendeel, de weerkaatsing van het zonlicht zorgt ervoor dat je nog sneller verbrandt. Voor kinderen is het aangeraden om een hoge beschermingsfactor te gebruiken. Voor baby’s en kleuters zelfs tot SPF50.
Lees meer over een correcte zonnebescherming voor kinderen.

– Zorg dat je kind voldoende water drinkt gedurende de dag zodat het niet uitgedroogd raakt.

– Blijf uit de buurt van rotsen, stormbrekers of pieren en zwem enkel binnen de gemarkeerde gebieden van de kustwacht.

– Geef het goede voorbeeld. Wil je niet dat je kind van de kant af het diepe inspringt, doe het dan zelf ook niet.

– Stuur je kinderen op zwemles. Zo verminder je de risico’s op verdrinking aanzienlijk.

banner NL

Koop online

Interessante links

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Facebook