top banner Nl

lang

Start to swim: zo doe je dat

Het goede voornemen is er wel, de actie ontbreekt. Het beginnen met een nieuwe sport is niet altijd evident. De volgende tips helpen je alvast een stukje op weg om die eerste zwembeurt volledig voorbereid tegemoet te gaan.

 

Voor je zwembeurt

Een beginnend sporter heeft discipline nodig. Plan een vaste zwemafspraak in de agenda en houd je daar aan. Zeker tot je nieuwe gezonde routine voldoende is ingeburgerd. Een zwemschema kan handig zijn om je sessies op te bouwen en je voortgang te meten. Het Start to Swim schema van Evy Gruyaert leert je om in tien weken een kilometer aan een stuk te zwemmen.

Net zoals met veel sporten het geval is, kan ook zwemmen aangenamer zijn in gezelschap. Sluit je aan bij een zwemclub of spreek af met een vriend/in. Hij/zij zal je kunnen motiveren als je een keer geen zin hebt of daagt je misschien zelfs uit om je grenzen te verleggen. Vind je niemand in je directe omgeving, vraag dan in het zwembad wanneer er groepsessies worden georganiseerd.

Als je gaat zwemmen wordt aangeraden om tot twee uur voor je vertrek enkel nog een lichte maaltijd te eten om maagklachten te vermijden. Sportvoeding of drankjes zijn niet nodig als je minder dan een uur zwemt. Zwemmen maakt aan de andere kant wel hongerig want je verbrandt veel calorieën. Een gezonde koek, een boterham of een stuk fruit voor na het zwemmen kan zeker wel. Zorg er voor dat je voldoende drinkt.

In het zwembad

Een gouden regel bij elke zwemregel: start en eindig elke zwembeurt steeds met een douche en een voetbad. Bacteriën en virussen vieren hoogtij in vochtige omgevingen zoals het zwembad. Voor je het weet heb je een schimmel of een voetwrat!

Eens in het zwembad, zoek dan de baan op die het beste past bij jouw tempo. Tragere zwemmers zullen je ophouden terwijl snellere zwemmers je mogelijk opjagen. Zorg ervoor dat je altijd voldoende ruimte laat tussen jezelf en de zwemmer voor jou en let goed op hoe en wanneer je een zwemmer inhaalt.

Houd een rustig tempo aan. Het is niet van belang hoe snel je zwemt, het is wel belangrijk dat je schema afwerkt en dat je niet buiten adem raakt.

Praktische tips

Een beginnend sporter gaat snel overdrijven. Je mag dan gedreven zijn en veel energie hebben, je lichaam heeft op tijd en stond rust nodig. Plan minstens een dag rust in tussen twee trainingen en luister naar wat je lichaam nodig heeft.

Hoe vaker en hoe langer je zwemt, hoe meer suikers, eiwitten en vetten je lichaam zal nodig hebben. Anders brand je als het ware jezelf op. Een sportzwemmer heeft dan ook een veel hoger metabolisme dan een recreatieve zwemmer. Eet voor of na een grote inspanning dus zeker zetmeelrijke producten zoals aardappelen, pasta, peulvruchten of rijst en fruitsuikers in de vorm van bananen, druiven, perziken en nectarines.

banner NL

Koop online

Interessante links

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Facebook