top banner Nl

lang

Veilig zonnen voor elk type

Een beetje zon is altijd welkom maar weet dat ook voor slechts een streepje zon een degelijke bescherming noodzakelijk is. In dit handige overzicht kom je te weten welke bescherming het best geschikt is voor jouw huid.

Natuurlijk zonlicht bestaat voor 95% uit UVA-stralen en ongeveer 5% uit UVB-stralen. Deze twee soorten straling verschillen onderling en hebben een verschillende invloed op onze huid: UVA-stralen (ultraviolet aging) veroorzaken huidveroudering, UVB-stralen (ultravolet burning) verbranden de huid.

Mensen hebben echter nood aan een dagelijkse portie vitamine D, die verschaft wordt door natuurlijk zonlicht. Daarom is het, teneinde huidveroudering of –verbranding te voorkomen, belangrijk om de huid afdoende te beschermen. Dit doen we met een zonbescherming met een bepaalde SPF: sun protection factor of zonnebeschermingsfactor.

Hoe hoger de SPF van een product, hoe hoger de bescherming tegen de zon.

SPF 15 biedt 93% bescherming

SPF 30 biedt 97% bescherming

SPF 50 biedt 98% bescherming

Naar zonbescherming toe, onderscheiden we de volgende huidtypen:

TYPE 1

Effect: verbrandt snel en wordt (bijna) niet bruin
Type: lichte huid, vaak sproeten, rossig of lichtblond haar, lichte kleur ogen
Natuurlijke beschermtijd: 3-10 minuten
Minimale SPF: 30
Aanbevolen product: Sunbada High Protection 50 SPF

TYPE 2

Effect: verbrandt snel, wordt langzaam bruin
Type: lichte huid, blond haar, lichte ogen
Natuurlijke beschermtijd: 10-20 minuten
Minimale SPF: 20
Aanbevolen product: Sunbada High Protection 30 SPF

TYPE 3

Effect: verbrandt zelden, wordt gemakkelijk bruin
Type: licht getinte huid, donker tot bruin haar, vrij donkere ogen
Natuurlijke beschermtijd: 20-30 minuten
Minimale SPF: 15
Aanbevolen product: Sunbada High Protection 20 SPF

TYPE 4

Effect: verbrandt bijna nooit, bruint zeer goed
Type: getinte huid, donker haar, donkere ogen. Mediterrane en Aziatische types
Natuurlijke beschermtijd: 45 minuten
Minimale SPF: 10
Aanbevolen product: Sunbada High Protection 20 SPF

Veilig zonnen doe je zo:

  1. Zoek de schaduw op tussen 11u en 15u.
  2. Smeer jezelf royaal in 15 tot 30 minuten voor je in de zon gaat.
  3. Gebruik altijd een beschermingsfactor van minimaal SPF20, eender welk type je bent of eender hoe lang je aan de zon wordt blootgesteld.
  4. Hernieuw regelmatig en smeer je zeker opnieuw in na het zwemmen of na sterke transpiratie.
  5. Draag hoofdbescherming indien je gedurende langere tijd aan de zon wordt blootgesteld.
  6. Bescherm je ogen met een UV-werende zonnebril.
  7. Drink voldoende.

Let op! Kinderen hebben extra bescherming nodig:

  • Gebruik een hogere factor van zonbescherming, minstens SPF30 en nog liever SPF50.
  • Baby’s en kinderen tot 1 jaar houd je beter uit de zon.
  • Bescherm altijd het hoofdje met een petje, hoedje of parasol.
  • Laat kleine kinderen bij voorkeur in de schaduw spelen.
  • Smeer je kinderen regelmatig in, zeker als ze in het water spelen.
  • Zorg dat je kinderen voldoende drinken.
  • Voor kinderen zijn waterschoentjes vaak een handige musthave, vooral ook als bescherming tegen hete zwembadtegels.

banner NL

Koop online

Interessante links

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Facebook