top banner Nl

lang

Vijf redenen om te zwemmen tijdens de zwangerschap

Waar mama’s vroeger werd afgeraden om teveel inspanning te doen tijdens een zwangerschap, weten we tegenwoordig wel beter. Een beetje beweging zorgt er niet alleen voor dat je lichaam in goede conditie blijft, het zorgt er tevens voor dat je je zwangerschapskilo’s net een beetje beter onder controle houdt. Vijf redenen om te gaan zwemmen tijdens je zwangerschap…

 

  1. Zwemmen helpt tegen ochtendmisselijkheid. Hoe vroeger op de dag je naar het zwembad kan, hoe beter dus.
  1. Zwemmen geeft een energieboost. Vooral tijdens die eerste vermoeiende maanden kan een half uurtje naar het zwembad gaan een flinke oppepper zijn, waar je bovendien niet teveel moeite voor moet doen.
  1. Door te zwemmen blijf je aan je conditie werken doch met een minimale kans op blessures. Zwemmen is dan ook, net zoals fietsen, een van de sporten die je probleemloos kan blijven doen tot aan het einde van je zwangerschap.
  1. Ook al voel je je een kolos, zeker in die laatste maanden van je zwangerschap, in het water ben je even helemaal gewichtloos. Laat je heerlijk meedrijven op het water zoals je kindje dat doet in jouw buik. Een bijkomend voordeel is bovendien dat onder water niemand je opgezwollen enkels ziet.
  1. Tijdens de zwangerschap kan je al eens last hebben van opvliegers. Het koele water van het zwembad kan in die periode zeker soelaas brengen. Zwanger in de zomermaanden? Heerlijk! Dan kan je  in de zee. Let er wel op dat je je buik beschermt tegen de zon en je je insmeert met een hoge beschermingsfactor om een zwangerschapsmasker te voorkomen.

 

Tip: De schoolslag is de makkelijkste en ook de veiligste zwemslag tijdens de zwangerschap. Hij houdt niet alleen je torso stabiel maar zorgt er tevens voor dat de druk op je rug, die wordt veroorzaakt door de zwangerschap, verminderd. Doordat de schoolslag bovendien je spieren verlengt, wordt de spanning op andere lichaamsdelen die door de zwangerschap in gedrang worden gebracht tijdelijk verlicht.

Let op! Als je gaat zwemmen is het van belang dat je voldoende blijft drinken. Professor James M. Pivarnik van de Universiteit van Michigan raadt aanstaande mama’s aan om zowel voor als na het zwemmen een glas water te drinken om uitdroging te voorkomen.

 

Inspiratie nodig voor enkele onderwateroefeningen? Klik dan hier.

banner NL

Koop online

Interessante links

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Facebook