top banner Nl

lang

Tips en ideeën over verzorging, hygiëne en lifestyle voor ouders met zwemmende kinderen. Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!

Water als dorstlesser

Het is niet omdat je veel tijd in het water doorbrengt dat je lichaam niet gedehydrateerd kan geraken. Dehydratatie treedt sneller op dan je denkt, zeker na een zware inspanning. Waar moet je op letten?

Dehydratatie of uitdroging treedt op wanneer je lichaam meer vocht verliest dan het opneemt. Ons lichaam verliest constant vocht in de vorm van urine, zweet, onze stoelgang en natuurlijk ook onze ademhaling. Samen met het water verliest ons lichaam tevens kleine hoeveelheden zout. Indien we veel vocht verliezen en te weinig vocht opnemen, ontstaat er een vochttekort in ons lichaam.

Dehydratatie ontstaat gemakkelijk wanneer we langdurig zijn blootgesteld aan hoge temperaturen zonder te drinken. Dit kan veroorzaakt worden door de zon maar ook bijvoorbeeld door koorts. Tijdens en na sterke (sportieve) inspanningen is hydratatie ook van essentieel belang om de balans van het lichaam in evenwicht te houden. Ook als je ziek bent en symptomen hebt zoals diarree of overgeven, is het essentieel om alles wat je lichaam ‘afgeeft’ terug te herstellen door de inname van vloeistoffen.

Je herkent dehydratatie aan de volgende symptomen: een uitgesproken dorstgevoel, een droge mond en een gezwollen tong, slapheid, duizeligheid tot zelfs flauwvallen, verwardheid, hartkloppingen of een onregelmatige hartslag, …

Ook de kleur van je urine kan dehydratatie aangeven. Als je urine sterk geconcentreerd is met een diepgouden kleur, kan er sprake zijn van uitdroging.

Het is aangewezen om medische hulp in te schakelen van zodra je merkt dat je meer dan een dag aanhoudende koorts hebt, wanneer je moeilijkheden hebt om te ademen, aanhoudende borst – of buikpijnen hebt, wanneer je duizelig bent of wanneer je gedurende 12 uur niet meer hebt geürineerd.

Uitdroging voorkom je door naar je lichaam te luisteren en te drinken wanneer het daar om vraagt. Hoewel je kan gebruikmaken van tal van dranken tot zelfs sapjes of soepen, is water nog steeds de meest efficiënte dorstlesser.

banner NL

Koop online

Interessante links

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Facebook